همکلاسی خوب:
معین در فرهنگ خود نقد را با چهار تعریف عنوان میکند؛ از جمله جدا کردن دینار و درهم و سره و ناسره، تمییز دادن خوب از بد، آشکار کردن محاسن و معایب سخن و در نهایت تشخیص محاسن و معایب سخن. در تمام تعاریف این نکته دیده میشود که دو لغت سره و ناسره، خوب و بد یا محاسن و معایب کنار هم میآیند. بنابراین، واژه نقد و انتقاد که برخی از آن فقط به عنوان ذکر معایب نام میبرند نیست، زیرا این تعریفی از عیبجویی است که کاملا با نقد متفاوت است. در حالی که نقد عبارت است از: «ارزیابی، بررسی، شناسایی نمودن، زیرورو کردن، حسنها و عیبها را نمایاندن و پنهانها را رو آوردن»
منتقد باید با دید و وجدان علمی همراه با ذوق سلیم دور از هرگونه نظر شخصی با میزانهای منطقی و علمی به کار نقد و نقادی بپردازد و نقد خود را از هرگونه شائبه و غرض دور نگه دارد. این شرط در زبان آسان اما در عمل رعایت آن بس دشوار است.
به قول مولانا:
چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
همکلاسی خوب:
معین در فرهنگ خود نقد را با چهار تعریف عنوان میکند؛ از جمله جدا کردن دینار و درهم و سره و ناسره، تمییز دادن خوب از بد، آشکار کردن محاسن و معایب سخن و در نهایت تشخیص محاسن و معایب سخن. در تمام تعاریف این نکته دیده میشود که دو لغت سره و ناسره، خوب و بد یا محاسن و معایب کنار هم میآیند. بنابراین، واژه نقد و انتقاد که برخی از آن فقط به عنوان ذکر معایب نام میبرند نیست، زیرا این تعریفی از عیبجویی است که کاملا با نقد متفاوت است. در حالی که نقد عبارت است از: «ارزیابی، بررسی، شناسایی نمودن، زیرورو کردن، حسنها و عیبها را نمایاندن و پنهانها را رو آوردن»
منتقد باید با دید و وجدان علمی همراه با ذوق سلیم دور از هرگونه نظر شخصی با میزانهای منطقی و علمی به کار نقد و نقادی بپردازد و نقد خود را از هرگونه شائبه و غرض دور نگه دارد. این شرط در زبان آسان اما در عمل رعایت آن بس دشوار است.
به قول مولانا:
چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد